Dit jaar zijn er verschillende rekenonderdelen nieuw.
Per onderwerp zal ik in het kort uitleggen wat de strategie is die we op school volgen, dan kunt u deze ook thuis gebruiken.
Tafelsommen
3 x 15 = 3 x 10 =
3 x 5 =
7 x 108 = 7 x 100 =
7 x 8 =
8 x 160 = 8 x 100 =
8 x 60 = (8 x 6 =)
----------------------------------------------------------------------------------
Deelsommen
78 : 6 =
60 : 6 = 18: 6 =
91: 7 =
70: 7 = 21: 7 =
312: 3 = 300 : 3 =
12 : 3 =
----------------------------------------------------------------------------------
Cijferen
Minsommen
De
kinderen moeten beide getallen recht onder elkaar schrijven, waarbij de
tientallen/honderdtallen onder elkaar staan. Dan volgt de afspraak: boven - onder.
Als dit kan mogen ze gelijk het antwoord opschrijven. Als dit niet kan,
gaan ze lenen bij de buren direct links ervan. Daarna kan de som wel!
Hieronder nog een paar voorbeelden:
Plussommen
De kinderen schrijven de getallen recht onder elkaar, ook als er een komma in zit! Vervolgens beginnen ze rechts
met optellen. Als het getal onder de 10 is schrijven ze het direct op.
Als het boven de 10 is, gaan de losse onder de streep en het tiental
boven de nieuwe rij links. De meest voorkomende fout is dat ze de 1
vergeten op te schrijven/mee te tellen.
Hieronder staan weer een paar voorbeelden:
Keersommen
De
kinderen hebben tot nu toe alleen geleerd om de onderstaande sommen te
vermenigvuldigen. Later in het jaar volgen ook keersommen boven de 9.
De kinderen beginnen rechts
met vermenigvuldigen. Als het getal onder de 10 is schrijven ze het
direct op. Als het boven de 10 is, gaan de losse onder de streep en het
tiental boven de nieuwe rij links. Bij deze rij maken de kinderen eerst de keersom en tellen dan het getal erboven erbij op. Dat laatste draaien de kinderen nog wel eens om.
Hieronder weer een paar voorbeelden:
Deelsommen
Eigenlijk komen deze sommen pas in de laatste week van groep 6 aan bod,
maar de kinderen kunnen deze manier ook al gebruiken voor sommen die we
nu maken en ook bij de Entreetoets.
Deze manier is de
vervanger van de staartdeling. Als u dit soort sommen uitlegt wilt u dan
deze manier gebruiken? Anders raken de kinderen in de war.
De kinderen maken eerst een hulprij (het rechtse deel), zodat ze direct kunnen zien welk getal zij kunnen gebruiken.
Dan gaan we verder aan de
linkerkant. De kinderen kijken welk getal uit de hulprij er het dichtst
bij komt. Ze mogen geen andere getallen kiezen dan uit de hulprij. Wel
mogen ze dat getal x10 nemen.
Dan volgt een minsom om
te kijken wat er over is. Van het resterende getal nemen zij weer het
getal uit de hulprij wat het dichtst bij komt, enzovoorts. Tot de som op
0 uitkomt.
Dan tellen zij alles wat rechts van de streep staat op en dan volgt het antwoord. Ter verduidelijking een aantal sommen:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten