Spreekbeurten/boekenbeurten

Een boekbespreking in groep 6… hoe doe je dat?

Stap 1
In de komende weken ga je op zoek naar een leuk boek. Een boek wat past bij jouw niveau, of iets hoger. Dit boek kan van school zijn, van thuis of van de bibliotheek.
Je neemt het boek mee naar school en laat het aan de meester zien. Hij zegt dan of het een goed boek is voor de boekbespreking en of je de enige bent met dat boek. De boekbesprekingen zijn op wo/do, dus je bent al vrij snel aan de beurt!

Stap 2
In de klas hoor je wanneer jij je boekbespreking moet houden. Zet dit thuis ook op de agenda! Ondertussen ben jij bezig om je boek te lezen, misschien wel een paar keer!

Stap 3
Dan ga je kijken of je iets over het boek kunt vertellen. Tijdens de boekenbeurt moet je vertellen:
-      wat de titel is van het boek
-      wie de schrijver en de tekenaar is van het boek (niet vergeten!)
-      waar het boek over gaat, een samenvatting dus (vertel ook wie de hoofdpersonen zijn, dan is de samenvatting makkelijk te snappen)
-      wat voor soort boek is het (spannend, grappig, geschiedenis, enz.)
-      waarom je het boek hebt gekozen
-      wat je vond van het boek
Het verschil met vorig jaar is dat we nu echt willen horen wie de schrijver/tekenaar is en wat je mening is over het boek/waarom je het hebt gekozen. Hiervoor krijg je ook punten, dus probeer ook iets meer en iets leuks te vertellen over bijv. de tekenaar en schrijver.

Stap 4
Dit ga je een paar keer oefenen, zodat je het bijna uit je hoofd kunt. Je mag niet je hele tekst voor je houden tijdens de boekenbeurt, hooguit een blad met trefwoorden.
In groep 6 willen we graag dat je boekbespreking ong. 7 min. duurt. Oefen dit ook thuis met een klok. Let dan op of je toeschouwers het kunnen horen, dus oefen luid en duidelijk! En bedenk dat je sneller praat als je zenuwachtig bent… dus oefen errrrrug langgggzaaaaam.
Als je wilt (dit is niet verplicht) mag je van je boekbespreking een powerpoint thuis maken en deze dan laten zien tijdens de boekenbeurt, dit mag, hoeft niet! Het is wel leuk als de titel en schrijver op het bord staan, dus gebruik het bord.
We letten nog op meer dingen en deze staan ook hieronder.

Stap 5
Je kiest een (deel van de) bladzij uit die je leuk, spannend of eng vindt. Dit ga je voorlezen tijdens je boekenbeurt. Je oefent die bladzij een paar keer (je hoeft die bladzij niet uit je hoofd te leren!). Vertel ervoor even waar in het verhaal ‘we erin komen.’

Heb je nog vragen? Stel ze gerust aan mij!


Beoordeling boekbespreking groep 5 – 6
Naam:

Boektitel:

Voordracht
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
opmerkingen
Stijl, zinsbouw, taalgebruik

4 punten


Articulatie, volume

4 punten


Klas inkijken

4 punten


Uit het hoofd

4 punten


Tempo

4 punten



  
     : 2=


0 – 5 = o
5,5 - 6,5 = v
7 – 8,5 = rv
9 – 10 = g

Inhoud
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
opmerkingen
Boekkeuze

3 punten


Voorbereiding

3 punten


Samenvatting

6 punten


Titel/schrijver/mening/waarom gekozen
4 punten


Lengte/inhoud

4 punten




    : 2=


0 – 5 = o
5,5 - 6,5 = v
7 – 8,5 = rv
9 – 10 = g

 --------------------------------------------

 

Datum
Namen
Onderwerpen
22 maart
Fleur & Amelie
Geheim en Italië
29 maart
Femke & Jurre
Schildpadden en Asfalt
5 april
Jorg & Xavier
Egypte en
12 april
Jesper & Indy
              En jungle
19 april
Nina & Noëlle
Afvalverbranding en
10 mei
Myrna & Damian
Paardrijden en
17 mei
Benjamin & Lisa
Lego/spinnen en Hersenen
24 mei
Luuk & Jayren
                         
31 mei
Liza & Noortje
Eczeem en
7 juni
Nisa & Maaike
                              En scouting
14 juni
Thijmen & Divani
Ajax en
21 juni
Ties & Jaiden
Jaguars en
 

Hoe maak ik mijn spreekbeurt?


Stap 1
Bedenk waar je je spreekbeurt over gaat houden. Voor je spreekbeurt kun je het beste een onderwerp kiezen waar je al iets van weet of waar je graag iets over wilt vertellen aan de klas.

Stap 2
Zoek informatie over het onderwerp in boeken, internet of mensen die er veel vanaf weten. 

Stap 3
Bedenk welke informatie je allemaal wilt vertellen. Maak er een verhaal van dat de hele klas kan begrijpen, van ongeveer 7 minuten.

Stap 4
Maak hoofdstukken:
Hoofdstuk 1: waarom heb je voor dit onderwerp gekozen? De volgende hoofdstukken zijn voor de informatie.
Daarna kunnen andere kinderen vragen stellen, op die vragen moet je zo goed mogelijk antwoord geven.

Gebruik je eigen woorden, die kun je ook beter onthouden. Schrijf niets over van boeken. Als er moeilijke woorden in je spreekbeurt voorkomen (die de klas niet snapt) dan moet je die even uitleggen.

Stap 5
Zoek plaatjes of andere dingen die je kunt laten zien. De plaatjes mag je uitprinten en ophangen, je mag ze ook op de computer laten zien en dan met een usb-stick meenemen. Ook mag je een powerpoint maken (dit hoeft niet).
Je mag ook een filmpje laten zien over je onderwerp, maar dan niet langer dan 5 minuten.

Stap 6
Leer de tekst uit je hoofd.
Dit kun je doen door alleen de belangrijke woorden op te schrijven en daar dan over te vertellen. Je mag die kernwoorden voor je hebben tijdens de spreekbeurt.

Stap 7
Leer ook om rustig, duidelijk en hard genoeg te praten. De kinderen achteraan moeten het ook goed kunnen horen. Oefen dit ook thuis.
Geef onder de spreekbeurt geen voorwerpen door aan de klas, dit kan wel erna. Onder de spreekbeurt kun je wel plaatjes op het bord aanwijzen.

Denk ook aan de tips van je vorige spreekbeurt uit groep 5.
Ik ben erg benieuwd naar jullie spreekbeurt, veel succes met voorbereiden!


Beoordeling spreekbeurt


Voordracht
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
Opmerkingen/tip
Stijl, zinsbouw, taalgebruik

4 punten


Articulatie, volume

4 punten


Klas inkijken

4 punten


Uit het hoofd
(kernwoorden mogen)
4 punten


Tempo

4 punten



  
     : 2=



Inhoud
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
Opmerkingen/tip
Onderwerpkeuze

2 punten


Voorbereiding

2 punten


Hoofdstukkenindeling

4 punten


Bord/plaatjes/ powerpoint

4 punten


Lengte/inhoud
(ong. 7 min.)
6 punten


Was er iets te leren?
2 punten




    : 2=



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten