Spreekbeurten/boekenbeurten

Planning spreekbeurten groep 6

Wie


Wanneer







herfstvakantie





kerstvakantie





voorjaarsvakantie





Meivakantie



Hoe maak ik mijn spreekbeurt?


Stap 1
Bedenk waar je je spreekbeurt over gaat houden.

Stap 2
Zoek informatie over het onderwerp in boeken, internet of mensen die er veel vanaf weten.

Stap 3
Bedenk welke informatie je allemaal wilt vertellen. Maak er een verhaal van dat de hele klas kan begrijpen, van ongeveer 7 minuten.

Stap 4
Maak hoofdstukken:
Hoofdstuk 1: waarom heb je voor dit onderwerp gekozen? De volgende hoofdstukken zijn voor de informatie.
Daarna kunnen andere kinderen vragen stellen, op die vragen moet je zo goed mogelijk antwoord geven.

Gebruik je eigen woorden, die kun je ook beter onthouden. Schrijf niets over van boeken. Als er moeilijke woorden in je spreekbeurt voorkomen (die de klas niet snapt) dan moet je die even uitleggen.

Stap 5
Zoek plaatjes of andere dingen die je kunt laten zien. De plaatjes mag je uitprinten en ophangen, je mag ze ook op de computer laten zien en dan met een usb-stick meenemen. Ook mag je een powerpoint maken (dit hoeft niet).
Je mag ook een filmpje laten zien over je onderwerp, maar dan niet langer dan 5 minuten.

Stap 6
Leer de tekst uit je hoofd.
Dit kun je doen door alleen de trefwoorden op te schrijven en daar dan over te vertellen. Je mag alleen die trefwoorden voor je hebben tijdens de spreekbeurt, dus niet al je informatie! Dit controleer ik ook!

Stap 7
Leer ook om rustig, duidelijk en hard genoeg te praten. De kinderen achteraan moeten het ook goed kunnen horen. Oefen dit ook thuis!
Geef onder de spreekbeurt geen voorwerpen door aan de klas, dit kan erna. Onder de spreekbeurt kun je wel plaatjes op het bord aanwijzen.

Denk ook aan de tips van je vorige spreekbeurt!
Ik ben erg benieuwd naar jullie spreekbeurt!

Veel succes met voorbereiden,

Beoordeling spreekbeurt


Voordracht
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
Opmerkingen/tip
Stijl, zinsbouw, taalgebruik

4 punten


Articulatie, volume

4 punten


Klas inkijken

4 punten


Uit het hoofd
(trefwoorden mogen)
4 punten


Tempo

4 punten



  
     : 2=



Inhoud
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
Opmerkingen/tip
Onderwerpkeuze

2 punten


Voorbereiding

2 punten


Hoofdstukkenindeling

4 punten


Bord/plaatjes/ powerpoint

4 punten


Lengte/inhoud
(ong. 7 min.)
6 punten


Was er iets te leren?
2 punten




    : 2=



 

 Planning boekbesprekingen groep 6



Wanneer
Wie
Maandag 8 september
Esmee
Maandag 15 september
Amy
Maandag 29 september
Emma
Maandag 6 oktober
Lucas v. N.
Maandag 13 oktober
Quinten
Maandag 27 oktober
Floor
Maandag 3 november
Evie
Maandag 10 november
Lucas K.
Maandag 17 november
Sophie
Maandag 24 november
Bart
Maandag 1 december
Elien
Maandag 8 december
Renzo
Maandag 15 december
Isa
Maandag 5 januari
Lykele
Maandag 12 januari
Suzette
Maandag 19 januari
Joris
Maandag 26 januari
Nina
Maandag 2 februari
Eline
Maandag 9 februari
Daan
Maandag 23 februari
Sterre
Maandag 2 maart
Carmen
Maandag 9 maart
Marijn
Maandag 16 maart
Renske
Maandag 23 maart
Dylana
Maandag 30 maart
Noah-Dean
Maandag 13 april
Luuk






Boekbespreking in groep 6… hoe doe je dat?


Stap 1
In de komende weken ga je op zoek naar een leuk boek. Een boek wat past bij jouw niveau, of iets hoger. Dit boek kan van school zijn, van thuis of van de bibliotheek.
Je neemt het boek mee naar school en laat het aan juf Anke zien. Zij zegt dan of het een goed boek is voor de boekbespreking en of je de enige bent met dat boek. De boekbesprekingen zijn op maandag.

Stap 2
In de klas hoor je wanneer jij je boekbespreking moet houden. Zet dit thuis ook op de agenda! Ondertussen ben jij bezig om je boek te lezen, misschien wel een paar keer!

Stap 3
Dan ga je kijken of je iets over het boek kunt vertellen. Tijdens de boekenbeurt moet je vertellen:
-         wat de titel is van het boek
-         wie de schrijver en de tekenaar is van het boek (niet vergeten!)
-         waar het boek over gaat, een samenvatting dus (vertel ook wie de hoofdpersonen zijn, dan is de samenvatting makkelijk te snappen)
-         wat voor soort boek is het (spannend, grappig, geschiedenis, enz.)
-         waarom je het boek hebt gekozen
-         wat je vond van het boek
Het verschil met vorig jaar is dat we nu echt willen horen wie de schrijver/tekenaar is en wat je mening is over het boek/waarom je het hebt gekozen. Hiervoor krijg je ook punten, dus probeer ook iets meer en iets leuks te vertellen over bijv. de tekenaar en schrijver.

Stap 4
Dit ga je een paar keer oefenen, zodat je het bijna uit je hoofd kunt. Je mag niet je hele tekst voor je houden tijdens de boekenbeurt, hooguit een blad met trefwoorden.
In groep 6 willen we graag dat je boekbespreking ong. 7 min. duurt. Oefen dit ook thuis met een klok. Let dan op of je toeschouwers het kunnen horen, dus oefen luid en duidelijk! En bedenk dat je sneller praat als je zenuwachtig bent… dus oefen errrrrug langgggzaaaaam.
Als je wilt (dit is niet verplicht) mag je van je boekbespreking een powerpoint thuis maken en deze dan laten zien tijdens de boekenbeurt, dit mag, hoeft niet! Het is wel leuk als de titel en schrijver op het bord staan, dus gebruik het bord.
We letten nog op meer dingen en deze staan ook op de achterkant van dit blad.

Stap 5
Je kiest een (deel van de) bladzij uit die je leuk, spannend of eng vindt. Dit ga je voorlezen tijdens je boekenbeurt. Je oefent die bladzij een paar keer (je hoeft die bladzij niet uit je hoofd te leren!). Vertel ervoor even waar in het verhaal ‘we erin komen.’

Heb je nog vragen? Stel ze gerust!
Veel succes!

Beoordeling boekenbeurt


Voordracht
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
opmerkingen
Stijl, zinsbouw, taalgebruik

4 punten


Articulatie, volume

4 punten


Klas inkijken

4 punten


Uit het hoofd

4 punten


Tempo

4 punten



  
     : 2=



Inhoud
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
opmerkingen
Boekkeuze

3 punten


Voorbereiding

3 punten


Samenvatting

6 punten


Titel/schrijver/mening/waarom gekozen
4 punten


Lengte/inhoud

4 punten




    : 2=


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen